ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС

Організація освітнього процесу

  • Загальні положення

1.1. Мукачівський державний університет – це класичний заклад вищої освіти, який здійснює підготовку фахівців за 46 спеціальностями освітніх ступенів молодший бакалавр, бакалавр, магістр, доктор філософії. В університеті функціонує 4 факультети. Освітній процес забезпечують 13 кафедр.

1.2. Освітній процес у МДУ здійснюється для задоволення освітніх потреб особи, суспільства, держави. Освітній процес – це система організаційних, дидактичних заходів, спрямованих на реалізацію змісту освіти; базується на принципах науковості, гуманізму та демократизму, студентоцентрованого підходу, інформатизації, міжнародної інтеграції тощо.

1.3. Навчання в МДУ здійснюється українською мовою. Звільнення студентів від вивчення української мови не дозволяється.

1.4. Освітній процес організовується з урахуванням можливостей сучасних інформаційних технологій навчання та орієнтується на формування освіченої, гармонійно розвиненої особистості, здатної до постійного оновлення наукових та практичних компетентностей.

 1.5. Щорічно до 15 вересня Вчена рада університету затверджує план роботи університету на новий навчальний рік, вчені ради факультетів – плани роботи факультетів, декани – плани роботи кафедр. До 1 серпня в ректорат подаються проєкти планів роботи факультетів та вчених рад факультетів на новий навчальний рік. Звіт про виконання планів роботи за минулий навчальний рік проводиться до 15 вересня на засіданнях Вчених рад університету, факультетів, виробничих нарадах, засіданнях кафедр.

1.6. Закріплення навчальних дисциплін за кафедрами на наступний навчальний рік здійснюється проректором, який відповідає за організацію навчальної роботи, за поданням деканів та начальника навчальної частини щорічно до 1 червня, про що видається наказ ректора.

1.7. Відповідальність за стан трудової та навчальної дисципліни покладається на проректорів та деканів факультетів.

1.8. Викладач повинен сприяти підтриманню навчальної та трудової дисципліни здобувачами вищої освіти, що забезпечує виконання ними всіх вимог навчального плану.

  • Документація

2.1. Основними документами, що регламентують освітній процес, є:

– стандарт вищої освіти за відповідною спеціальністю, освітньо-професійна програма;

– навчальний план (робочий навчальний план);

– навчальна програма дисципліни (нормативної, вибіркової);

– робоча навчальна програма дисципліни;

– силабус;

– графік навчального процесу;

– навчально-методичні комплекси дисциплін;

– індивідуальний план студента.

2.2. Освітня (освітньо-професійна, освітньо-наукова чи освітньо-творча) програма – єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик, контрольних заходів тощо), спрямованих на досягнення передбачених такою програмою результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої або освітньої та професійної (професійних) кваліфікації (кваліфікацій). 

Освітня програма формується єдиною для денної та заочної форми навчання і повинна врахувати поєднання спеціальностей та спеціалізацій на кожній формі навчання.

2.3. Навчальний план, робочий навчальний план – це нормативні документи МДУ, які складаються на підставі освітньо-професійних програм, нормативних листів МОН України. Ці документи визначають перелік та обсяг нормативних і вибіркових навчальних дисциплін, послідовність їх вивчення, конкретні форми проведення занять, їх обсяг, форми та засоби проведення поточного та підсумкового контролюДотримання стандартів освіти вищої освіти, нормативних документів МОН України при цьому є обов’язковим.

Нормативна частина планів визначається відповідною освітньою програмою. Вибіркова частина планів визначається кафедрами та вченими радами відповідного факультету та університету.

Навчальний план розробляється випусковою кафедрою, розглядається на вченій раді факультету, підписується деканом факультету, погоджується з навчальним відділом університету і затверджується в установленому порядку.

Робочі навчальні плани розробляються щорічно кафедрами, узгоджуються з деканатом, навчальною частиною, затверджуються проректором, який відповідає за організацію освітнього процесу в університеті не пізніше 30 квітня.

2.4.   Навчальною програмою дисципліни визначається місце і значення навчальної дисципліни, її загальний зміст та вимоги до компетентностей та програмних результатів навчання.

Для кожної навчальної дисципліни, яка входить до ОПП підготовки, на підставі навчальної програми дисципліни та навчального плану ЗВО складається робоча навчальна програма дисципліни, яка є нормативним документом закладу вищої освіти. Робоча навчальна програма дисципліни містить виклад конкретного змісту навчальної дисципліни, послідовність, організаційні форми її вивчення та їх обсяг, визначає форми та засоби поточного та підсумкового контролю. Структурні складові робочої навчальної програми дисципліни включають: тематичний план, засоби для проведення поточного та підсумкового контролю, перелік навчально-методичної літератури.

2.5. Силабус курсу – це документ, що допомагає викладачеві ефективно організувати роботу протягом курсу, а студентам – точно знати, чого очікувати. Силабус розробляється для здобувачів вищої освіти в якому роз’яснюється взаємна відповідальність викладача та студента.

2.6. Графік навчального процесу (регламент роботи) МДУ визначається кожним факультетом індивідуально, але передбачає:

– кількість навчальних тижнів (не менше 40 разом із виробничими практиками);

– терміни початку та закінчення занять у кожному півріччі (І (осінній) семестр: із вересня по грудень, ІІ (весняний) семестр: із лютого по червень);

– терміни проведення сесій (у грудні-січні та в травні-червні);

– канікулярний час (січень, липень-серпень – не менше 8 тижнів на навчальний рік, крім випускного курсу;

– інші форми й види навчальної роботи зі здобувачами вищої освіти.

2.7. Навчання здобувачів здійснюється за індивідуальним навчальним планом. Він складається на підставі робочого навчального плану і включає всі нормативні навчальні дисципліни та частину вибіркових навчальних дисциплін, вибраних студентом (з обов’язковим урахуванням структурно-логічної схеми підготовки), що є обов’язковими для вивчення.  Індивідуальний навчальний план здобувача складається на кожний навчальний рік і затверджується у встановленому порядку.

  • Форми організації навчання

3.1.   Форми навчання в університеті встановлені такі:

–  очна (денна);

–  заочна.

Очна (денна) форма навчання – це спосіб організації навчання здобувачів вищої освіти, що передбачає проведення навчальних занять та практичної підготовки не менше 30 тижнів упродовж навчального року. Організація освітнього процесу за очною (денною) формою навчання здійснюється в Університеті згідно з Положенням про організацію освітнього процесу в МДУ.

Заочна форма навчання – це спосіб організації навчання здобувачів вищої освіти шляхом поєднання навчальних занять і контрольних заходів під час короткочасних сесій та самостійного оволодіння освітньою програмою в період між ними. Тривалість періоду між навчальними заняттями та контрольними заходами не може бути меншою, ніж один місяць.

3.2. Навчальний процес у МДУ здійснюється у таких формах: навчальні заняття, виконання індивідуальних завдань, самостійна робота студентів, практична підготовка, контрольні заходи.

3.3. Основні види навчальних занять:

–  лекція;

–  лабораторне, практичне, семінарське, індивідуальне заняття;

–  консультація.

Інші види навчальних занять визначаються у встановленому порядку.

3.4. Самостійна робота здобувача вищої освіти є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових навчальних занять.

Навчальний час, відведений для самостійної роботи студента, регламентується робочим навчальним планом і повинен становити не менше 1/3 та не більше 2/3 загального обсягу навчального часу здобувача, відведеного для вивчення конкретної дисципліни.

Зміст самостійної роботи над конкретною дисципліною визначається робочою навчальною програмою дисципліни, силабусом, методичними матеріалами, завданнями та вказівками викладача.

Самостійна робота здобувача забезпечується системою навчально-методичних засобів, передбачених для вивчення конкретної навчальної дисципліни: підручник, навчальні та методичні посібники, конспект лекцій викладача, практикум тощо.

Методичні матеріали для самостійної роботи здобувачів повинні передбачати можливість проведення самоконтролю з боку студента. Для самостійної роботи здобувачу також рекомендується відповідна наукова та фахова література.

Самостійна робота здобувача над засвоєнням навчального матеріалу з конкретної дисципліни може виконуватися у бібліотеці, навчальних кабінетах, комп’ютерних класах (лабораторіях), а також у домашніх умовах.

У необхідних випадках ця робота проводиться відповідно до заздалегідь складеного графіка, що гарантує можливість індивідуального доступу здобувача до потрібних дидактичних засобів. Графік доводиться до відома здобувачів на початку поточного семестру.

Навчальний матеріал з кожної дисципліни, передбачений робочим навчальним планом для засвоєння здобувачем у процесі самостійної роботи, виноситься на підсумковий контроль поряд із навчальним матеріалом, який опрацьовувався при проведенні навчальних занять.

Викладач систематично контролює виконання здобувачами завдань, відведених для самостійної роботи. Контроль за самостійною роботою проводиться у формі: захисту рефератів, перевірки письмових завдань (ІДЗ, ІНДЗ тощо), колоквіуму, науково-практичної конференції, комплексного тестування чи контрольної роботи.

3.5. Практична підготовка здобувачів вищої освіти є обов’язковим компонентом освітньо-професійної програми для здобуття відповідного освітнього ступеня і має на меті набуття здобувачем професійних навичок та вмінь.

Практична підготовка здобувачів здійснюється на передових сучасних підприємствах і організаціях різних галузей господарства, науки, освіти, охорони здоров’я, культури і державного управління.

Практична підготовка проводиться в умовах професійної діяльності під організаційно-методичним керівництвом викладача закладу вищої освіти та спеціаліста з даного фаху бази практики.

Програма практичної підготовки та терміни її проведення визначаються навчальним планом. Організація практичної підготовки регламентується Положенням про проведення практики студентів, затвердженим наказом Міністерства освіти України від 8 квітня 1993 року № 93 та Положенням університету.

3.6. Контрольні заходи. До контрольних заходів належать поточний, модульний, підсумковий контролі, ліквідація академічної заборгованості, визначення рейтингу.

Поточний контроль – оцінювання засвоєння здобувачем навчального матеріалу під час проведення кожного аудиторного навчального заняття (наприклад, опитування здобувачів на лекціях, перевірка та прийом звітів із виконання лабораторних робіт, тестування тощо). Засоби поточного контролю визначаються викладачем.

Модульний контроль. Модульному контролю кожного семестру підлягає навчальний матеріал кожного модуля за видом занять (лекції, лабораторні, практичні, семінарські тощо) окремо. До модульного контролю допускаються усі здобувачі. Модульний контроль здійснюють викладачі, які викладали матеріал модуля.

Термін проведення модульних контролів визначається лектором Результати модульного контролю проставляються в журналі успішності. Результати модульного контролю доводяться до відома здобувачів.

Підсумковий контроль (екзамен, залік, диференційований залік, атестація) – комплексне оцінювання якості засвоєння навчального матеріалу дисципліни/ комплексу дисциплін на підставі результатів усіх модульних контролів.

Здобувач вважається допущеним до підсумкового контролю з конкретної навчальної дисципліни (семестрового екзамену, диференційованого заліку або заліку), якщо він виконав всі види робіт, передбачені навчальним планом на семестр із цієї навчальної дисципліни. Рішення про недопущення студента до семестрового контролю з конкретної дисципліни приймає кафедра за пропозицією викладача, що доводиться до відома деканату. На підставі доповідних від кафедри деканат у відомостях зобов’язаний у графі оцінок проти таких студентів виставити «не допущений» або зробити висновок про доцільність допуску невстигаючого здобувача до сесії в цілому.

Екзамени проводяться згідно з розкладом, який доводиться до відома викладачів і здобувачів не пізніше як за місяць до початку сесії. Екзамени приймаються, як правило, лекторами даного курсу. На екзаменах можуть бути присутні також ректор, проректори, декан, завідувач кафедрою та за згодою екзаменатора інші викладачі кафедри.

Присутність на екзаменах та заліках сторонніх осіб без дозволу ректора або декана факультету не допускається.

Результати підсумкових контролів з усіх дисциплін за семестр використовуються як критерій виконання здобувачем навчального плану та підстава для адміністративних заходів відповідно до чинного законодавства щодо стипендіального забезпечення (екзаменів, заліків), переведення, відрахування та поновлення здобувачів.

Ліквідація академічної заборгованості – перездача незадовільних оцінок із дисципліни після семестрового або підсумкового контролів.

Перескладання викладачеві (перше перескладання) проводиться за розкладом перескладань, затвердженим деканом факультету, починаючи з наступного дня після останнього екзамену. Повторне складання екзаменів проводиться при комісії, яка створюється за розпорядженням декана факультету згідно подання відповідної кафедри (витяг із протоколу засідання кафедри).

 

Мукачівський державний університет